Saturday, February 28, 2009

kenduri arwah + sedikit luahan = ???


kenduri arwah [atuk&nenek]
...al-fatihah...

tarikh:27/2/09(jumaat)
tempat:kg ku
tentatif:
b4 mgrb->bc yasin
mgrb->smbhyg mgrb
->khatam quran
isyak->smbhyg isyak
->makan
->bersurai
mereka yg terlibat:
family sblh ibuku, jiran2, org surau(lki),
dak2 tahfiz, anak yatim...









sesi salam2...



aku rush2 dr ukm mau ke seremban->abes klas kul 5.. tq norm! hntr aku ke ktm...
akhirnya smpt smpi srmbn b4 kul 6.aku mmg kne smpi b4 6, sbb tumpang pak usu aku blk. klu naik bus, almtnya lps knduri r aku smpi... pas2, naik moto g umah pak usu aku..sket punye cm ribut r die bw moto..aku kecut prut duk blakang.dh r die bw anak die yg umo 3 taon xslp aku, w/o helmet...adeih..lyn jela darah muda pak usu aku...(tibe2 tigt tym naik moto dgn besfren aku..wlpn die bw sket punye slow..tp still aku jatuh golek2...ape kes.. tp wlpn aku jth,aku still lebey rela naik dgn die dr naik dgn pak usu aku yg menyelit sane sni...kecut prut tol! eh! xmo gak naik dgn besfren aku.. ckup skali aku golek2...haha) smpi umah beliau..amik anak2 die(bini die xikut sbb de kursus).. ps2, bru pulang ke kg... naik kete pon die bw cam ghibut gak.tp aku xheran sgt..sbb naik kete..sbb kan die bw agak cm ghibut..ktorg smpt smpai beberapa mnt2 b4 mgrb... seb bek slmt smpi...alhamdulillah...


dah smpi, aku tgk rmi org.. jumpe lak kazen aku yg stail cm naqib..keh3... lupekan hal tersbt..kmbali kpd tujuan asal... aku tgk mjls berjln lncr... alhamdulillah...

ketika diorg smbhyg... aku tgk r.. sbb actually aku plg ske tgk org smbhyg berjemaah... ske sgt... terharu pon ade... sbb pe??? sbb mereka semua bersatu ketika smbhyg...segala urusan dunia mereka lupakan(insyaAllah)..

solat jemaah dimana2 sahaja,seluruh dunia...
semua makmum bersatu menyembah yg SATU...
ikut 1 imam tanpa ragu...
alangkah bagusnya hal itu...
yg xngam, yg bermusuh, yg bersahabat, yg bermasam muka, yg ape2 lg yg yang... ketika bersembahyang berjemaah mereka semua bersatu... sujud sama2... rukuk sama2... seronok aku tgk...dr yg kecik, smpai yg besau, sehingga yg veteran... semua same... menuju arah yg same..sepakat;-) kan bagus klu kite sume cm2, sepakat dlm semua hal yg membawa kebaikan...bersatu... xde lah bermusuh sesama islam seperti yg berlaku dlm politik hari ni(diorg lupe yg diorg sedang gaduh sesama agama..including sebuah parti islam kononnya..pdahal, diorg xnmpk kah diorg sedang bergaduh sesama agama...adeih...ckp hal agama sket punye pandai.. tp still bermusuh, bermaki, berhamun, berkutuk2an dgn bangsa seagama sendiri..sepatutnya diorg lebih tahu, dlm islam xleh kutuk2, inikan pula maki hamun... ISLAM PADA HATI, BKN PADA PARTI..hmm..aku lom 21..so, aku mls cmpr hal politik.. mls cmpr,bkn bermakna mls amik tahu..aku perlu amik tahu..sbb aku rakyat MALAYsia..buat mase skg, aku xmemihak pd mne2 phk...cume aku berharap sgt...bgsa yg beragama islam di Malaysia nih bleh bersatu seperti di dlm SEMBAHYANG BERJEMAAH.. agar penganut agama lain xleh ketawa berdekah-dekah.. agar mereka kagum melihat kita bersatu bersama..) semoga hrpn aku menjadi realiti..wlpn tpis..tp xmustahil dgn kuasa Allah SWT.. aminnn2 ya rabbal'alamin...


cepuk pale tanya akal,
tepuk dada tanya iman..

ikut hati, mati.
ikut rasa, binasa.
ikut iman, aman.

ha...lu pk lah sendiri...!

cop!

ha...kita pk lah sendiri...!









3 comments:

myQza said...

kenduri x jemput..!!

MeaBerry said...

besor nye rumah kat kpg ko. siap muat orang solat jemaah lagi... ermm sayu betoi aku tgk budak2 kecik tu mkn...

naddysh said...

"dah smpi, aku tgk rmi org.. jumpe lak kazen aku yg stail cm naqib..keh3..."

ayt diats xthn

hahahah